Filmrecension: Gränsen

Gränsen är en frisk fläkt inom svensk film. Inte bara för att det är något så ovanligt som att den behandlar andra världskriget ur vårat lands synpunkt utanför att den levereras med ett fantastiskt manus där ingenting är förutsägbart.

Allt börjar med ett litet grådaskigt lugn. Giftemål och barn planeras, där männen emellertid inte får någon permission från sitt arbete att hålla uppsikt över landets gränser och vägspärrar. Under det andra världskriget försvan emellertid 300 svenskar spårlöst, och detta är handlingen om sex av dessa som utstationeras på gränsen till det naziockuperade grannlandet Norge.

Här handlar det inte så mycket om hjälteinsattser, istället fokuseras det på den emetionella biten och en rejäl dos spänning. Både iscensättningen och manuset levererar i symbios, och även om det lånats från liknande filmer känns Gränsen fräsch och egen. Den kalla likgiltigheten mot liv i krigets verklighet, och känslorna som drabbar soldater ute i fält är exempel två punkter som porträtteras väl.

Skådespelarnas insattser är emellertid något ojämna. Men trovärdigheten lyser ändå igenom eftersom dess karkatärer och band mellan varandra är så pass välsvarvade som de är. Gränsen känns äkta , med en smula humor utan att plocka bort det där som gör att det inte handlar om någon humoristisk actionrulle, utan snarare ett välsvarvat drama som kommer att leva kvar i många år framöver.

Betyg: 4 av 5

Annonser
Taggad , , ,